Teelt, snoei en verzorging van fruitbomen, druiven, kleinfruit, noten en bijzondere fruitsoorten. Bijzondere tomaten. Volgtip: www.fruitabc.be

zondag 6 december 2009

Vijgen stekken in december.


Zelf vijgen vermeerderen door stekken kan! Ficus carica is een fruitgewas dat tamelijk gemakkelijk te stekken is, mits een vorstvrije kas of serre te hebben. Stek enkel vijgen die in ons klimaat vruchten geven! Vijgenstruiken kunnen ook vermeerderd worden door een tak in de grond af te leggen en dan aan te aarden.
Steek de stekken rechtstreeks in grote bloempotten. De minimumtemperatuur om te bewortelen is 10-15°C. Na het bewortelen mag de temperatuur wat dalen.
Gebruik als stekmateriaal meerjarig hout van 2 tot 8 cm dikte en een lengte van 20-30 cm. (Snoeihout is hiervoor bruikbaar)

Op een gelijkaardige manier kan men ook stekken nemen van de zwarte moerbei (Morus nigra).
Meer lezen over het vermeerderen (stekken, afleggen) van vijgen.

2 opmerkingen:

  1. Mijn vriendin steekt een stek gewoon ergens in een bloempot die buiten staat. En ze gaan eigenlijk altijd aan.
    Ik kreeg er in de lente eentje van haar, zo'n 5 cm. hoog.

    Hij heeft een tak omhoog en een grote zijtak, het ziet er een beetje raar uit zo. Maar ik zal er maar alles aan laten zitten tot in het voorjaar!Ik wil hem gewoon in de pot laten staan.
    Mijn bedoeling is het om er een bolboompje van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uw vriendin heeft misschien "groene vingers", waar altijd alles goed hergroeit...

    Bedankt voor uw reactie!

    BeantwoordenVerwijderen